,

הכר את היריבה: מכבי תל אביב

הכר את היריבה: מכבי תל אביב

רקע כללי: מכבי ת"א היא קבוצת פאר במונחים של הכדורגל הישראלי. לקבוצה ישנן שתי כינויים עיקריים כשהבולט מביניהם הוא "מכבי" והנוסף הינו "הצהובים". כמו כן, הצהובים מת"א הם הקבוצה המעוטרת בישראל בהיסטוריה (23 אליפויות, 21 גביעים, שבעה דאבלים ואף טרבל אחד) בנוסף, מחזיקים בהישג מרשים בו אף מועדון אחר אינו יכול להתגאות כשהם היחידים בהיסטוריה שלא רשמו ירידה לאחת מליגות המשנה ובכל עונתייה משחקת הקבוצה בליגה הבכירה.

היסטוריה: אוגדת מכבי ת"א הוקמה בשנת 1906 תחת השם אגדות הראשון לציון-יפו. אך, לאחר מספר שנים חלק מאנשי האגודה אימצו את חוקת משחק הכדורגל שהובאה לארץ על ידי מלחי אוניות סוחר. כמו כן, בשנת 1910 (שנה לאחר הקמת העיר ת"א) החליטה האגודה לשנות את שמה למכבי ומאז ועד היום קרויה מכבי ת"א בשם זה. לאחר שבשנים הראשונות השתתפה הקבוצה בעיקר בטורנירי גביע שאירגנו אנשי המנדט הבריטי ואף הייתה לקבוצה היהודית הראשונה שמשחקת ברחבי ארה"ב שם שיחקה 12 משחקים במסגרת טורניר רחב. כמו כן, בשנת 1928-1929 זכתה מכבי בגביע הראשון בתולדותיה לאחר ניצחון על מכבי החשמאוני ירושלים, עד לקום המדינה זכו הצהובים בארבע אליפויות ושישה גביעים ואף בדאבל אחד היסטורי. השליטה הבלתי מעורערת של מכבי ת"א נמשכה שגם בעונת הבכורה של הכדורגל הישראלי בהיסטוריה נגמרה באליפות נוספת. בתוך כך, בעונת 1950 רשמו הישג שיא של כיבוש שערים שמחזיק עד היום, ההישג עומד על כ-103 שערים לעונה. אם תחילת שנות האלפיים עברה הקבוצה לשחק באיצטדיון 'בלומפילד'. עונת 2004-2005 היא עונה אשר נחקקה היטב בהיסטוריה של המועדון כשהעפיל לראשונה בתולדותיו לשלב הבתים של ליגת האלופות במהלך קמפיין זה השיגה ארבע נקודות (ניצחון על אייאקס ותיקו עם יובנטוס). הצהובים שיחזרו את ההעפלה לשלב הבתים שוב בעונת 2015-2016 אז סיימו ללא אף נקודה את שלב הבתים.

עונה נוכחית: הקיץ מונה למאמן הקבוצה הסרבי ולדימיר איביץ', כשאת משחקיו הרשמיים הראשונים ערך במסגרת מוקדמות הליגה האירופית אז הודח יחד עם קבוצתו בשלב הפלייאוף ומרחק כעשר דקות מהעפלה רביעית ברציפות לשלב בתים אירופי. מאז הספיקו הצהובים לזכות בגביע הטוטו. בתוך כך, מאז החלה הליגה חניכיו של איביץ' מפגינים עליונות ברורה כשלאחר תשעה מחזורים מוליכים את הטבלה עם 23 נקודות, שבעה ניצחונות ושתי תוצאות תיקו בלבד ללא הפסד (קצב צבירת נקודות היסטורי עבור המועדון הצהוב מאז פתיחת עונה). כמו כן, הצהובים מחזיקים בהתקפה החזקה בליגה שהרשיתה עד כה לא פחות מ-21 פעמים ואף נחשבת להגנה החזקה בליגה כשספגה ארבע פעמים בלבד.

סגל השחקנים: במהלך הקיץ האחרון ביצעה הקבוצה מספר רכישות משמעותית בדמותם של החלוץ הותיק איתי שכטר, המגן מאור קנדיל, הבלם ז'איר אמאדור, המגן אריק סבוריט. יחד עם זאת, נפרדה הקבוצה מהחלוץ האיסלנדי וידאר קיארטנסון. הסגל ברובו נשאר זהה למה שהיה בשנים האחרונות, כשהשחקנים המרכזיים בסגל הם החלוץ אלירן עטר, צמד הקשרים דור פרץ, דור מיכה ועומר אצילי, והשוער הסרבי פרדרג ראיקוביץ'.

מאזן בין הקבוצות: בכל ארבעת המפגשים האחרונים בין המועדונים בכל המסגרות היו אלה הצהובים שיצאו עם ידם על העליונה. הניצחון האחרון של קריית שמונה על מכבי ת"א היה במסגרת גביע הטוטו אי שם בשנת 2016. כמו כן לצערם של הצפוניים באותה עונה הם הובסו בתוצאה 5-0 במשחק הליגה בין השתיים אשר התקיים בבלומפילד (זהו ההפסד הגדול בהיסטוריה בתולדות קריית שמונה בליגת העל). אך יחד עם זאת, במפגשים בין השתיים אשר התקיימו באיצטדיונה הביתי של הקבוצה הצפונית, דווקא היא זו אשר מוליכה במאזן בין הקבוצות. ראוי לציין כי ההפסד ה'ביתי' האחרון לצהובים אשתקד היה במחזור השני כשהקבוצה הצפונית עוד אירחה במגרש בעכו. הפעם האחרונה בה יצאה מכבי ת"א מהאיצטדיון בקריית שמונה הייתה לפני כשנתיים וחצי בתחילת עונת 2016-2017.

 

כתב: דור ביטון

שתף: