הכר את היריבה: מכבי חיפה – מצב עדכני

הכר את היריבה: מכבי חיפה

רקע כללי: מועדון הכדורגל מכבי חיפה הוקם בשנת 1913, כשמאז ועד היום מיקם עצמו המועדון מהכרמל כמועדון ענק במימדי הכדורגל הישראלי ואף עתור בתארים מקומיים. כמו כן, במהלך 26 השנים האחרונות (1992-ועד היום) הקבוצה מנוהלת על ידי הבעלים הוותיק ביותר בכדורגל הישראלי יענקל'ה (יעקב) שחר.

היסטוריה: כידוע, הצבע המזוהה עם מכבי חיפה מיום היווסדה ולאורך כל ההיסטוריה הינו הצבע הירוק. כמו כן, משנת 1913 ועד 1955 ערכה הקבוצה את משחקי הבית שלה באצטדיון קריית חיים (לימים הפך למגרש האימונים של היריבה העירונית המושבעת הפועל חיפה). לאחר מכן עברו קבוצות העיר לארח את משחקיהן באצטדיון בקריית אליעזר בו אירחה חיפה במשך כחמישים שנה את משחקיה בארץ ובמסגרת המפעלים האירופיים. בתוך כך, בארבע העונות האחרונות עברה הקבוצה לארח את משחקיה באצטדיון החדש והמפואר (סמי עופר). מכבי חיפה, מיצבה עצמה כמועדון מספר שתיים בארץ מבחינת תארים (שנייה למכבי ת"א) כשאת מרבית הזכיות שלה השיגה הקבוצה החל משנות השמונים ועד שנות האלפיים המוקדמות. לאורך ההיסטוריה זכה המועדון בכשניים עשר אליפויות המדינה, שישה גביעי מדינה, ארבעה גביעי טוטו ושלושה גביעי אלוף האלופים (הסופר קאפ הישראלי בשמו הקודם). כמו כן, הירוקים מהכרמל קיבעו עצמם כמועדון הישראלי בעל ההישגים הגדולים והמשמעותיים ביותר בזירה האירופאית כשהצליחו להעפיל לראשונה בתולדות המועדון לשלב הבתים של ליגת האלופות (2002-2003) במהלכו רשמו תוצאות סנסציוניות כשהביסו את אולימפיאקוס ומנצ'סטר יונייטד ואף ניצחון מכובד על באייר לברקוזן. בעונת 2009-2010 חיפה עשתה זאת שוב והפכה לקבוצה הישראלית הראשונה שמעפילה בפעם השנייה לשלב הבתים של ליגת האלופות. בתוך כך, קבוצתו של שחר הינה היחידה שהשכילה להגיע עד שלב רבע גמר גביע המחזיקות (1998-1999). יחד עם זאת, המועדון המפואר עובר שמונה שנים קשות במיוחד כשמאז האליפות האחרונה בעונת 2010- 2011 (עונה לפני הזכייה ההיסטורית שלנו באליפות המדינה), הצליחו הירוקים לזכות בתואר אחד בלבד (גביע המדינה) ואף להעפיל פעם אחת בודדת לשלב מוקדמות הליגה האירופית ממנו ספגה הדחה מביכה על ידי קבוצה מאסטוניה בשם נומה קאליו, אשתקד הגיע רגע השפל הגדול בתולדות המועדון כשלראשונה סיים המועדון בפלייאוף התחתון ואת העונה כולה במקום התשיעי בלבד בליגת העל.

עונה נוכחית: עוד עונה עם הרבה ציפיות התחילה בצורה רעה מאוד ולאחר רצף כישלונות פוטר המאמן ההולנדי פרד רוטן והמנהל המקצועי מו אלאך לאחר שנה וחצי בהן לא הושג שינוי במועדון. לאחר מכן הוחתם בקבוצה המאמן הוותיק אלי גוטמן שהגיע לראשונה לקבוצה בה החל את קריירת האימון שלו אך, בהפתעה גמורה ולאחר שני משחקים בלבד מצבו הבריאותי הכריע את הכף והצדדים נאלצו להודיע על פרידה מהמועדון הירוק. בתוך כך, המאמן השלישי שקיבל את המושכות בכרמל הוא מרקו בלבול שטרם חווה הפסד בליגה ב-11 המשחקים בהם עמד על הקווים. כמו כן, סחף בלבול את הקבוצה עד למקום השלישי בטבלה ומועמדת בכירה להגיע לאירופה. במאזנה של מכבי חיפה יש 41 נקודות, כשהקבוצה כובשת 31 שערי ליגה ומנגד, סופגת 25 שערים (בדיוק כמו קריית שמונה).

סגל שחקנים: מכבי חיפה החליטה העונה לשלב מספר לא מבוטל של שחקנים בוגרי מחלקת הנוער לאחר שאלה שבו מעונות השאלה בקבוצות בליגת העל והלאומית, אל השחקנים הצעירים מתווספים מספר שחקנים ותיקים בעלי רקורד מרשים כדוגמת ניקיטה רוקאביצה, רמי גרשון וגיא חיימוב. בנוסף, הצוות המקצועי החדש בהדרכתו של מרקו בלבול ערך מספר החתמות בחלון העברות של חודש ינואר במהלכו צורפו לקבוצה צמד השחקנים הצעירים והסופר מוכשרים החלוץ ירדן שועה והקשר מקסים פלקושצ'נקו. מי שעוד הצטרפו הם, הקשר מוחמד אבו פאני ששב מחצי עונת השאלה בהפועל חדרה, הקשר כרים פריי שהגיע מבשקשהיר ומתגלה כהחתמה ראויה ביותר. יחד עם זאת, הקשר מנואל איטורה הוחתם בכל תרועה רמה אך מאז, כל ענות חלושה מצידו. מי שעזבו את הקבוצה הם: סיידובה סומא, עמית זנטי, שלומי אזולאי, אופיר מזרחי, מיכיל קראמר וים כהן הצעיר.

מאזן בין הקבוצות: לאורך ההיסטוריה הקבוצה הצפונית היא זו שמחזיקה במאזן הטוב מבין השתיים במפגשים ביניהן. בפעמיים האחרונות שנפגשו הקבוצות באצטדיון בקריית שמונה הייתה זו הקבוצה שלנו שרשמה שני ניצחונות. אך, מאז חמשת המפגשים הבאים נערכו כולם במגרש בסמי עופר שם עומד במאזן על שני ניצחונות לזכות חניכיו של קשטן, שני ניצחונות למכבי חיפה ותוצאת תיקו אחת. כאמור, תוצאת התיקו המדוברת הושגה במחזור שנעל את הסיבוב הראשון העונה אז היה זה שוער קריית שמונה דז'וגאס ברטקוס שנגח את שער השוויון בדקה ה-93. צפוי משחק מעניין ומרתק בעל משמעות מכרעת עבור שתי הקבוצות.

 

כתב: דור ביטון

שתף: