,

הכר את היריבה: הפועל חיפה

הכר את היריבה: הפועל חיפה

רקע כללי: הפועל חיפה נוסדה בשנת 1924 על ידי מספר גורמים בעיר בתוספת של מספר גורמים מהתנועות "הפועלים" ו"הסתדרות". בתוך כך, המועדון נושא עימו כינוי מרכזי והוא "הכרישים האדומים", מדוע כרישים מאחר ועל סמל הקבוצה מופיע כריש. כמו כן, מדובר במועדון לו עבר עשיר בכדורגל ישראלי ומועדון שזכה בכל תואר אפשרי.

היסטוריה: בתאריך ה- 1.5 בשנת 1924 יום חג הפועלים,  קיימה הפועל חיפה את משחק הראשון בהיסטוריה מול קבוצה שהורכבה מעובדי הרכבת בעיר חיפה כשבאותו משחק ניצחה חיפה בתוצאה 3-1. כמו כן, במהלך שנותיה הראשונות ערכה הקבוצה מספר לא מבוטל של משחקי ידידות נגד קבוצות מהארץ, אירופה והמזרח התיכון מאחר ובאותה תקופה לא הייתה התאחדות לכדורגל בישראל ולא התקיימו משחקים באופן רשמי. בתוך כך, בשנת 1932 העפילה הפועל חיפה לראשונה לגמר גביע המדינה נגד קבוצת המשטרה הבריטית. במצב של 1-0 לטובת חיפה התלוננו שחקני הקבוצה כי השופט הינו חד צדדי והגביע נגנב במהלך המשחק על ידי אחד משחקני הקבוצה ובשל כך נפסק הפסד טכני להפועל חיפה ומי שלבסוף זכתה בגביע, הייתה הקבוצה של המשטרה הבריטית. יחד עם זאת, בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה סגל הקבוצה התאפיין בעיקר מעולים חדשים שאותרו מיד עם הגיעם אל הנמל הימי שבעיר. בתום שנת 1962/63 סיימו הכרישים האדומים במקום האחרון בליגה והיו אמורים לרדת ליגה אל ליגה א' (הליגה השנייה דאז) אך, בשל חשד להטיית משחקים הוקפאו היורדות באותה עונה ובעקבות כך ניצל המועדון מירידה ושיחק גם בעונה שלאחר מכן בליגה הראשונה. בנוסף, באותה עונה בה הייתה אמורה הקבוצה לרדת ליגה היא גם זכתה בתואר הראשון בתולדותיה כשגברה בגמר גביע המדינה 1-0 על יריבתה השנואה מכבי חיפה. כאמור, הקבוצה זכתה לאורך כל ההיסטוריה שלה ארבע פעמים בגביע המדינה, זכייה אחת היסטורית באליפות המדינה (1998/99), שלוש זכיות בגביע הטוטו וזכייה אחת באלוף האלופים (זכייה שנרשמה מיד עם פתיחת העונה הנוכחית לאחר שגברה בפנדלים על הפועל ב"ש). כמו כן, ישנו איש אחד שייזכר לאורך כל ההיסטוריה של המועדון כאיש הקשור ביותר לקבוצה וזהו רובי שפירא. בשנת 1992 החל רובי להזרים כספים רבים  לקופת המועדון על מנת להצילו מקריסה. תחילה, למרות החתמתם של מספר שחקנים בולטים לא הגיעה הקבוצה להישגים ואף כמעט ירידה ליגה. לאור רצף הכשלונות החליט שפירא, לרכוש את המועדון בשנת 1993 מידי ההסתדרות, לאחר רכישתו הביא לקבוצה את השחקנים הכי טובים בארץ והמאמנים הטובים אך, גם אז לא השכילה הקבוצה לזכות בתארים. בעונת 1998/99 זה סוף סוף קרה כשאלי גוטמן הוביל את הקבוצה לעונה הירואית שהסתיימה באליפות היסטורית. ואז לראשונה השתתפה הקבוצה במפעלים האירופיים בו הגיעה עד לסיבוב השלישי של גביע אופ"א שם נעצרה בידי ולנסיה הספרדית. עם תחילת שנות האלפיים מצבו הכלכלי של שפירא התדרדר עד כדי שבשנת 2001 התאבד בביתו שבניגריה דבר שהוביל להתרסקות המועדון ופירוקו. אך, היה זה איש העסקים יואב כץ שרכש את הקבוצה והחזיר אותה אל ליגת ג'פניקה , כץ הוא בעלי הקבוצה עד היום.

עונה נוכחית: העונה הנוכחית נפתחה בצורה טובה עבור מחזיקת גביע המדינה כשהביסה בביתה 5-0 במחזור הפתיחה בידי מכבי נתניה, אך, ההמשך לא בישר טובות וניראה שניר קלינגר לא הצליח למצוא את הנוסחה שעבדה לו אשתקד. כעבור, שמונה מחזורים קלינגר התפטר על מנת לעבור לאמן את בית"ר ירושלים ובמקומו מונה שרון מימר. מימר , ערך את הבכורה שלו על הקווים במועדון במחזור התשיעי כשהביס את האחרונה בטבלה אשדוד בביתה בתוצאה 3-0. מאזן הנקודות של הקבוצה עמד על 6 נקודות כשמימר הגיע ומאז צברה הקבוצה 18 נקודות, כשבצמד המשחקים האחרונים הבקיעה ארבעה שערים בכל משחק. אך, המאזן הביתי של הקבוצה מעיד על קבוצה ביתית לא יציבה בכלל.

סגל שחקנים: עם פתיחת העונה, לא מעט שחקני מפתח עזבו את המועדון בראשם המגן שמואל שיימן והחלוץ עדן בן בסט שעזבו לאלופה הפועל ב"ש, אליהם התווסף החלוץ אלון תורג'מן שעזב לאירופה לאוסטריה וינה ובכך התקפה חדשה לגמרי נחתה העונה בצד האדום של הכרמל. בסגל הקבוצה ניתן למצוא את אחד השוערים הטובים בליגה ארנסט שטקוס המצויין. לאחרונה הצטרף בהשאלה החלוץ הצעיר מתן חוזז ומאז הגיע כבש לא פחות מארבעה שערים בשני משחקים בהם שותף.

מאזן בין הקבוצות: לאורך ההיסטוריה במסגרת במפגשים בליגת ג'פניקה חניכיו של קשטן הם אלה שיצאו יותר פעמים עם ידם על העליונה. אך, בארבע הפעמים האחרונות בה נפגשו במסגרת רשמית המאזן עומד על צמד ניצחונות להפועל חיפה תיקו בודד וניצחון אחד לזכות קריית שמונה. כזכור, בסיבוב הראשון נפרדו השתיים בתיקו 1-1.

 

כתב: דור ביטון

שתף: