,

הכר את היריבה: בית"ר ירושלים

הכר את היריבה: בית"ר ירושלים

רקע כללי: בית"ר ירושלים נוסדה בשנת 1936 והיא נימנת בין שלושת המועדונים והתיקים ביותר בישראל יחד עם מכבי ת"א ומכבי חיפה. כידוע, הקבוצה משתייכת לאגודת הספורט בית"ר (ברית יוסף תרומפלדור). כמו כן, סמלה של הקבוצה הינו כאמור סמל המנורה המזוהה עם תנועת בית"ר, במרוצת השנים לסמל המקורי התווספו שני אריות המייצגים את סמל העיר ירושלים אך, לאחר רכישתו של אלי טביב בשנת 2013 החליט האחרון להסיר את צמד האריות ומאז סמל הקבוצה נותר עם המנורה בלבד. בתוך כך, הקבוצה משחקת בצבעים שחור- צהוב עימם מזוהה אך, למי שלא יודע ולמרבה ההפתעה ב-25 שנה הראשונות לקיומו של המועדון שיחקה הקבוצה בצבעים שחור -לבן.

היסטוריה: כמו שכבר פתחנו והזכרנו בית"ר ירושלים הוקמה בשנת 1936 על ידי איש בשם דוד הורן. הורן,  שימש דאז כראש סניף תנועת בית"ר בעיר ירושלים והחליט להקים קבוצת כדורגל. חברי הקבוצה היו ח'ברה צעירים אשר השתייכו לתנועה הרוויזיוניסטית ולמחתרות האצ"ל והלח"י, בימיה הראשונים כינוייה של הקבוצה היה 'מנורה'. כאמור, הקבוצה היוותה אטרקציה של ממש עבור אנשי העיר ירושלים ומשחקיה היו מושכים קהל רב אף על פי שגילם של השחקנים היה צעיר למדי (גיל 18), בשנים הראשונות לא נמנתה הקבוצה עם שאר הקבוצות החברות בהתאחדות לכדורגל אלא שיחקה משחקי ידידות לא רשמיים כמובן נגד קבוצות אנגליות, יהודיות וערביות מקומיות אשר שיחקו בשכונות בירושלים. עונת 1947/1948 הייתה לראשונה בה שיחקה בקבוצה באופן רשמי בליגה בישראל לאחר שנרשמה בהתאחדות והחלה לשחק בליגה ב'. בתוך כך, במהלך שנה זו הוגדרה תנועת בית"ר כבלתי חוקית אך, הקבוצה המשיכה להתקיים תחת השם "נורדיה ירושלים". יחד עם זאת, המשחק הראשון הרשמי של המועדון היה דווקא דרבי ראשון בהיסטוריה נגד הפועל ירושלים במסגרת מחזור הפתיחה של ליגה ב' בו ניצחה בית"ר 3-1 את יריבתה. בתוך כך, החל משנות השבעים נחשבת הקבוצה כחלק מארבעת המועדונים הגדולים בישראל כשלאורך ההיסטוריה זכה המועדון בשש אליפויות, שבעה גביעי מדינה, שני גביעי טוטו ואף פעמיים בתואר אלוף האלופים. בנוסף, בית"ר הינה הקבוצה הראשונה בתולדות המדינה אשר השתתפה במפעלים האירופיים במשותף עם הפועל  ב"ש אך, יחד עם זאת מעולם לא הצליחה הקבוצה מירושלים להעפיל לשלב בתים כלשהו במסגרת אירופאית (נתון בו קבוצתנו ק"ש יכולה להתהדר).  אם, נרוץ קדימה בציר הזמן ננחת היישר בעונת 2013 בה רכש אלי טביב את הקבוצה ולאחר לא מעט פעמים בהם הצהיר הבעלים כי הוא עוזב את המועדון ולבסוף נשאר , בקיץ האחרון זה קרה וטביב הודיע באופן רשמי על עזיבתו את בית"ר ירושלים. יש לציין כי במהלך עונת 2016-2017 הורשה טביב בפלילים ומי שמורשע בעניין זה אינו רשאי לנהל קבוצת כדורגל בישראל ולכן מינה הבעלים את אלי אוחנה למחזיק זכויות הניהול של הקבוצה. ומי שהיה שם להציל את המועדון המפואר הזה רגע לפני פירוק היה איש העסקים הצעיר משה חוגג שרכש את הקבוצה מידיו של אלי טביב ובמהלך החצי שנה האחרונה מנהל את המועדון יחד עם אלי אוחנה שנשאר עוד מימי תקופת הבעלים הקודם.

עונה נוכחית: אין ספק שעד כה, עוברת על בית"ר ירושלים עונה מאתגרת למדי. עם פתיחה של העונה ספגה הקבוצה מהלומה קשה כשהודחה במפתיע בסיבוב הראשון של הליגה האירופית בידי צ'יחורה הגיאורגית קבוצה חלשה מאוד. כמו כן, את העונה פתח על הקווים בבירה המאמן גיא לוזון עם סגל צעיר מאוד ושחקנים חסרי ניסיון ורק לאחר רכישתו של חוגג החלה הקבוצה להתחזק באופן משמעותי. אך, גם לאחר חיזוקים אלו הדרך למעלה לא הייתה סלולה והקבוצה המשיכה לדשדש בתחתית בטבלה ולאורך מספר לא מבוטל של מחזורים שהתה במקום האחרון בליגת ג'פניקה. לאחר שבעה מחזורים החליטו בירושלים לפטר את לוזון והנחיתו במקום את ניר קלינגר שעזב את הפועל חיפה במיוחד בכדי לאמן את בית"ר. כעת, לאחר 17 מחזורי ליגה ממוקמת הקבוצה במקום ה-11 בטבלה עם 18 נקודות (שתי נקודות פחות מחניכיו של תומר קשטן), קבוצתו של קלינגר מחזיקה במאזן שערים לא טוב כשהקבוצה ספגה לא פחות מ-27 שערי ליגה ובהגנה השנייה בחולשתה בליגה, לעומת זאת כבשה כ-21 פעמים. לאחרונה נמצאת הקבוצה במגמת שיפור ובקצב צבירת נקודות לא רע בכלל.

סגל שחקנים: בבית"ר ירושלים החליטו ללכת העונה עם סגל די מרשים וזאת לאחר רכישתו של חוגג את המועדון שכן לקלינגר ישנו סגל ששווה פלייאוף עליון לכל הדעות. כמו כן, בסגלה של בית"ר ניתן למצוא מספר לא מבוטל של שמות עם ניסיון רב וכישרון יוצא מן הכלל בדמותם של מאור בוזגלו, עידן ורד, טל בן חיים, דן אייבינדר. בתוך כך, ניתן למצוא בסגל של הקבוצה מהבירה לא פחות משלושה אקסים של ק"ש, איתמר ניצן שוערה הראשון, אופיר קריאף ודן אייבינדר. במהלך השבוע האחרון, התחזקה בית"ר בזר הצרפתי המצויין של הפועל חדרה אנז' פרדי פלומיין שחתם (שלישי) בבירה והוא יוכל ליטול חלק נגדנו במשחק ביום ראשון.

מאזן בין הקבוצות: אם נסתכל על המפגשים במסגרת גביע המדינה נלמד כי בית"ר ירושלים היא זו שלרוב יוצאת עם ידה על העליונה אך, במסגרת הליגה הנתון שונה ב-180 מעלות שכן שם ידם של חניכיו של קשטן גוברת באופן לא מבוטל על פני יריבתם מהבירה. בחמשת המפגשים האחרונים בין הקבוצות המאזן עומד על שני ניצחונות לקבוצתנו, שתי תוצאות תיקו וניצחון בודד לחניכיו של קלינגר במסגרת חצי גמר גביע המדינה אשתקד. במהלך שתי העונות האחרונות בית"ר לא מצליחה לגבור על ק"ש במסגרת הליגה , שכן במהלך הסיבוב הראשון זה נגמר כידוע בניצחון 2-0 עבור האריות הכחולים.

 

כתב: דור ביטון

שתף: