,

הכר את היריבה: מכבי פתח תקווה

הכר את היריבה: מכבי פתח תקווה

רקע כללי: מכבי פתח תקווה נוסדה בשנת 1912 כקבוצה העברית השנייה (רק מכבי ת"א נוסדה לפנייה). כמו כן, המועדון ממלאבס מחזיק בשני גביעי מדינה, ארבעה גביעי טוטו ושני גביעי טוטו של הליגה הלאומית.

היסטוריה: מכבי פ"ת הוקמה בעיר קושטנדינא ובקיצור קושטא (היום קרויה עיר זו איסטנבול ונחשבת לעיר הגדולה ביותר במדינה) שבטורקיה על ידי סטונדטים מפתח תקווה אשר למדו באוניברסיטה המקומית. בתוך כך, בשנת 1928 השתתפה לראשונה בתחרות הבכורה אשר נערכה בישראל על ידי התאחדות לכדורגל אך הודחה בשלב הראשון תוך כך, שהיא מובסת בתוצאה 5-0 בידי מכבי ת"א. אם לא די בכך, עד לקום המדינה השתתף המועדון בכל טורנירי הגביע ואף זכתה בו בשנת 1935 ומגיעה לסגנות בשנת 1939 לאחר הפסד בגמר להכח תל אביב (לימים הכח עמידר ר"ג). לאחר קום המדינה החלה הליגה בישראל לתפוס תאוצה ובשתי עונות 1951/52, 1953/54 סיימה פתח תקווה במקום השני בטבלה כסגנית למכבי ת"א הישג שיא עבור המועדון שנרשם עד היום במסגרת הליגה. כמו כן, במסגרת הגביע ההצלחות המשיכו לבוא אך הפעם זה הסתיים עם זכייה בתואר היסטורי בשנת 1951/52 לאחר שגברה 1-0 קטן גדול על מכבי ת"א. יחד עם זאת , בשנת 1968/69 ירדה לראשונה אל ליגת המשנה לאחר שסיימה את העונה במקום ה-15 בטבלה כשרק קבוצה אחת מסיימת מתחתיה בטבלה. בנוסף , בשנת 1974/75 נרשם שיא שלילי של צבירת נקודות וכיבושים עבור קבוצה בישראל בעונה שלמה כשמכבי פתח תקווה מצליחה לצבור 13 נקודות בלבד עם 12 כיבושים (שיא שלילי שלא נשבר עד היום) אך, לא ירדה ליגה מאחר והוחלט על הרחבת מבנה הליגה. חיכתם לרגע והגענו, בשנת 1993 המועדון נרכש בידי עמוס ואבי לוזון ומאז ועד היום נמצאת הקבוצה בשליטה בלעדית של משפחת לוזון. הלוזונים עשו חיזוק ומהפכה של ממש במועדון ששרד במשך 21 עונות רצופות בליגת ג'פניקה עד עונת 2011/12 שנשרה הקבוצה אך בתום עונה אחת בלבד שבה אל הליגה הבכירה. לעומת זאת, לאחר שנים רבות שנחשבה כקבוצת אמצע טבלה הגיעה עונת 2004-2005 שהסתיימה עם כרטיס היסטורי לגביע אופ"א , ובשלב המוקדמות חוללה מכבי פ"ת סנסציה ענקית שהצליחה למחוק פיגור כפול מהמשחק הראשון , כשהביסה בגומלין 5-2 את פרטיזן בלגרד מהפך ענק שהקנה לקבוצה את הכרטיס ההיסטורי לשלב בתים אירופי. בשלב הבתים זה היה סיפור אחר לגמרי כשסיימה אותו עם מאזן של 0 נקודות ושער בודד אחד בלבד בשמונה משחקים.

עונה נוכחית: העונה חווה הקבוצה ממלאבס את אחת העונות הקשות שעברה בשנים האחרונות, כשלאחר 21 מחזורים מדורגת מכבי פ"ת במקום ה-11 בטבלה עם 22 נקודות. בינה לבין הקו האדום מפרידים 6 נקודות בלבד, הקבוצה מחזיקה במאזן כיבושים של 21 שערי זכות (מאזן של שער למשחק) לעומת 28 שערי חובה (מאזן של 1.3 ספיגות למשחק). כמו כן, את העונה על הקווים פתח מאמנה הקודם של נבחרת ישראל אלישע לוי אך, לאחר רצף לא טוב בכלל שכלל תשעה משחקי ליגה ללא ניצחון הוחלט במועדון על היפרדות מלוי, ומי שמונה במקומו הוא גיא לוזון (חלק ממשפחת הלוזון הידועה) שפתח בעצמו את העונה בכלל בבית"ר ירושלים ופוטר לאחר תשעה מחזורים בלבד מטדי.

סגל שחקנים: כיאה לסיום חלון העברות של חודש ינואר שנסגר לפני 49 שעות בלבד, מצאנו לנכון לעעשות עבורכם סדר בסגל היריבה לשבת הקרובה. במכבי פ"ת ערכו מהפכה של ממש בסגל הקבוצה ובייחוד במצבת הזרים לאור העונה המאכזבת שעוברת על המועדון, כשגולת הכותרת הינה הפרידה מהיהלום הצעיר מנור סולומון שעבר לשחטאר דונייצק. מלבדו מי שעוד עזבו הם : חביב חביבו ודידייה ברוסו (הוקפאו), פאדי זידאן ( הפועל כפ"ס) , יוסי בניון (בית"ר ירושלים), רומאריו פירס (אסטרה ג'ורג'יו) וז'והאן מרסיאל עבר למ.ס. אשדוד. מנגד, מי שהצטרפו הם: האריסון מנז'לה, אנטון בראטקוב, אופיר מזרחי (אקס ק"ש וכאמור שחקן שגדל במחלקת הנוער של המועדון), ארמנדו קופר, פרנק במבוק ואלי אלבז.

מאזן בין הקבוצות: כאמור, בשנים האחרונות חניכיו של קשטן מיעטו להוציא נקודות מהיריבה ממלאבס אך במפגש הראשון העונה בין השתיים היו אלה האריות הכחולים שגברו 1-0 קטן בחוץ על יריבתם לאחר כמעט חמש שנים שלא ניצחו אותה בחוץ. בנוסף בארבעת המפגשים האחרונים בין השתיים לא נפרדו ולו בתוצאת תיקו אחת כשדווקא חניכיו של לוזון הם אלה שמנצחים שלוש פעמים לעומת שני ניצחונות עבור קריית שמונה. אנו נאחל ונקווה כי חניכיו של קשטן ירשמו משחק שישי ללא הפסד במסגרת הליגה וינסו להתקרב שוב אל הפלייאוף העליון.

 

כתב: דור ביטון

שתף: